ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMINDA GESTALT TEORİSİ UYGULAMASI
Çevremizde kullanmamız gereken yüzlerce ürün var. Ürünleri yeniden kullanmayı öğrenmek zorunda kalabiliyoruz ve bu noktada ürünü tasarlayan tasarımcıya büyük iş düşüyor. Çünkü ürünü öğrenip kullanmada tasarımı büyük bir öneme sahiptir.
1) ALGI: Dış dünyaya ilişkin bütün bilgileri duyum ve algı yoluyla elde ederiz. Duyum izlenimle algı arasında bulunan bir bilinç olgusudur. İzlenim duyumdan önce, aldı duyumdan sonra gerçekleşir.
2) GESTALT ALGI TEORİSİ: Gestalt Teorisi bir psikoloji teorisi gibi görünse de, görsel algının nasıl gerçekleştiği, algılamada nelerin etken olduğunu açıklamaya çalışmıştır.
Gestalt Teorisi Bauhaus okulu sanatçıları tarafından kabul görmüş ve Temel Tasarım dersinin alt yapısını oluşturmak üzere tasarım alanına uygulanmıştır.
Gestalt Teorisi'ne göre bütün parçalardan oluşur, ancak parçalar tek tek bütünü yansıtmazlar.
3) ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMINDA GESTALT TEORİSİ: Endüstriyel tasarımcılar insan ve insan gruplarının yaşam çevreleri ve kullandıkları nesneler ile olan fizyolojik ve psikolojik ilişkilerini inceler. Ve incelemeler sonucu kullanıcı, kullanıcı ihtiyacı, üretim teknolojileri doğrultusunda tasarımını geliştirerek kullanıcıya sunar.
Tasarımın birincil amacı tasarım ne özellikte olursa olsun hedef kitle tarafından anlaşılır olmasıdır. Algılamanın kolay olması için dört önemli gereklilik vardır:
YAKINLIK: Birbirine yakın duran elemanların bir bütün oluşturmasıdır.
BENZERLİK: Belli bir yönden benzer olan elemanlar bir bütün olarak ele alınır.
SÜREKLİLİK: İnsanın algısının uzanan bir şekli, algısından bitiş noktasından devam ettirme isteğine hizmet eder.
KAPALILIK: Bireylerin görsel dünya da algıladıkları uyaranlarda var olan boşlukları doldurarak örgütleme ve bu yolla da kopuk parçalar yerine bütün bir nesne algılamaya eğilimi olmasıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder